Thursday, October 8, 2009

Helicopter Tempur CSAR terbaru..



Baru2 ini Kerajaan Malaysia memberikan persetujuan untuk memiliki 12 buah Helicopter CSAR E 725 utk TUDM keluaran Eurocopter sebuah firma terke muka Peranchis.

Duduk di bangku pemerhati aku setuju nor kerajaan kita menaggantikan Nuri sedia ada yg telah berkhidmat lebih 40 tahun..Pesawat ini mampu bergerak sejauh 857 KM dengan isian penuh dikategorikan sebagai pesawat menyelamat tempur atau CSAR..mantap beb..

Persenjataan

Dilengkapi dengan tenggekan mesingan 7.62mm MGKA disisi kiri dan kanan bagi operasi di kawasan berisiko tinggi dengan kehadiran musuh..Selain itu perlindungan dan serangan yg mantap juga datang dari pelancar roket 68mm dan pod meriam 20mm..serta pelbagai lagi sistem peperangan elektronik.

Kuasa

Dilemgkapi dengan enjin Turbomeca Makila 2A ianya mampu memecut pada kelajuan kruis 287 km/j. laju tak?? Dan paling best ianya mampu terbang selama 30 minit jika kehilangan minyak hidraulik disebabkan tembakan musuh..Ianya cukup untuk membawa pilot & perajurit kembali ke pengkalan dengan selamat.. dan ciri2 ini tak mampu di lakukan oleh Helicopter keluaran Syarikat gergasi lain..

No comments: