Friday, October 9, 2009

Fakta Yg Bukan Auta..

1. Pada Zaman kuno Egypt, apabila seseorg pedagang mahu meninggalkan negaranya untuk urusan perdagangan, mereka akan membawa seketul batu kecil sebagai penanda diri mereka..Jika mereka meninggal Dunia di luar negara batu itu akan dipulangkan ke Egypt sebagai tanda pengebumian..(kalau kat m'sia, mau pikul batu nisan kesana kemari..berat jg tu..)

2. The Mellennium Of Dome..telah disokong oleh kabel setinggi 43 batu dan menggunakan 100,000 meter persegi fabrik untuk menutup keseluruhan permukaan nya.Bumbung lutsinar setinggi 50 meter di tengah2 nya mampu menampung sebuah Jet Jumbo..Malah keluasannya mampu menampung 2 buah stadium wembley,Great Pyramid Of Giza atau Menara Eiffel yg siap di tumbangkan..


3. Pendakap gigi yang pertama telah di bentuk oleh Pierra Fauchard dalam tahun 1728. Ianya diperbuat daripada logam yang digunakan untuk mencantum kan gigi..(realitinya.. elok pada si gongak..ehe..)



4. Kulit Bawah lengan a.k.a ketiak kau tu..boleh jadi tempat pembiakan hampir 516,000 bakteria persegi. Berbanding di kawasan lengan, hanyalah 13,000 bakteria per inchi mampu membiak..(Guna Dettol ble hilang tak??)




5. pada tahun 1886, Herman Hollerith telah mempeoleh idea untuk menggunakan kad pengetip (puch card la tu..) Ianya digunakan utk menyimpan data sistem pengankutan.sistem ini di pertingkat kan pada 1890 dgn terbinanya Tabulating Machine Company oleh Hollerith sendiri.. Pada tahun 1924 syarikat tersebut bertambah maju dan menukar nama kepada International Business Machine (IBM) yang buat komputer tu..

No comments: