Monday, October 19, 2009

Uncontacted Tribe

Orang yang betul-betul asli..
Pekampungan puak yg terputus hubungan dgn dunia luar..

1. Beberapa hari lepas aku terbaca article tentang satu puak yang terputus hubungan secara langsung dengan dunia luar.. Puak ni di temui secara tidak sengaja semasa penerbangan melewati Hutan Amazon (ye ke?). Iaitu di kawasan hutan simpan yang dilindungi sepenuhnya berhampiran sempadan Peru..

Hah?? ape yg terbang tuh? burung ke??

pemandangan atas

2. Puak yg belum dinamakan ini agak agresif dan hidup secara totally nomad. Semasa penerbangan semula dilakukan oleh sebahagian ahli persatuan Brazil National Indian Foundation (Funai) beberapa gambar puak ini berjaya dirakamkan.. selain dari 6 khemah yg dibina, mangkuk2 ni terdiri daripada wanita, kanak2 dan lelaki yg berpewatakan seperti pahlawan nomad.

cubaan memanah pesawat yg dinaiki ahli FUNAI

3. Penerbangan yg dilakukan pada aras rendah cukup membuktikan mereka begitu agresif apabila kaum lelaki yg siap mewarnakan diri mereka dengan warna merah & wanita warna hitam cuba memanah dan menyerang kearah pesawat kecil yg membawa sekumpulan ahli Funai..Mungkin mereka menyangkakan Pesawat itu adalah burung yg boleh dimakan.. (okeh..sebenarnya aku tak tau kenapa diorg panah..ehe..)

4. Bagi mengelakkan perkara yg tak diingini berlaku, ahli2 dari Funai mngambil keputusan tidak menghampiri kaum terbabit dan membiarkan mereka dengan kebodohan mereka.. Di selatan Brazil dianggar ada sehingga 100 anggota keluarga puak yg tidak pernah berhubung dgn dunia luar..sekian..
mak aiiihh..sape nak skodeng anak daro dirg boleh lah datang..!

p/s : Sejuta penghargaan pada Brazil National Indian Foundation (Funai) utk gambar diatas..hehe..

No comments: